Eerlijkheid het beste reclamemiddel

Als het om misleiding gaat stond de reclame wereld jarenlang bovenaan. Het is een van de redenen waarom ik persoonlijk mezelf geen reclamemaker wilde noemen. Jaren lang heb ik me verzet tegen predicaten als “snelle jongens”. Met mijn lichamelijke beperkingen (reuma) zie ik er gelukkig dus ook niet uit als snelle jonge en op die manier benader ik mijn opdrachtgevers ook niet. SWOP Media is daarom ook geen Reclame Bureau SWOP 😉  en toch maken we reclame, hebben veel ervaring met marketing en online marketing. Onze kennis en creativiteit is waarmee we onze opdrachtgevers vooruit willen en kunnen helpen. We vertellen graag wel de “echte” verhalen 😉 en we kunnen uw bedrijf of merk helpen dat te doen vanuit de absolute kern-kwaliteiten.

In deze blog deel ik mijn visie over reclame vs of liever gezegd de synergie met “Eerlijkheid” ofwel de authentieke kracht van bedrijf, dienst of product.

De laatste 10 jaar is er een normalisering ontstaan waar we in een knotsgekke wereld met zijn allen kracht en vertrouwen uit kunnen halen. “Eerlijk”, “Echt” en “Oprecht” zijn hip. Sterker nog, het is noodzaak aan het worden. Zelfs in de hogere markt-segmenten (bijvoorbeeld in de fashion) zien we een verschuiving ontstaan. Men gaat niet blindelings meer voor een merk, men zoekt naar echte waarde. Kleding gemaakt in een fabriekje waar de medewerkers naast de machines slapen is onacceptabel. We weten dat het gebeurd maar we horen liever wanneer het juist goed geregeld is. Dan is dat namelijk een extra argument om voor dat merk of voor die keten te kiezen. Wanneer we serieus geld uit geven willen we kwaliteit en we verwachten een (oprechte) service. Bovendien willen we dat het past bij hoe we onze wereld zien.

Toch is het wanneer je met reclame bezig bent altijd belangrijk dat je de accenten legt op de kwaliteiten. Je zoekt naar de “high lights”. De grote plussen van diensten en producten. Doordat je je daar op focust, loop je het risico een stukje authentieke eigenschappen te onderbelichten. Die authentieke eigenschappen zitten vaak in bijvoorbeeld de klantenservice e.d. waarden. Een perfecte synergie tussen “reclame” en “echtheid” zoek ik in het vertellen van verhalen. Waarom is het product zo fijn of belangrijk om te hebben? En waarom is het juist een goede keus dat product bij uw bedrijf te kopen? Wat maakt uw dienstverlening tot een echte meerwaarde? Hoe doen jullie het? Het oplepelen van de gepolijste USP (Unique Selling Points) en dat in een mooi jasje presenteren is relatief makkelijk. Spreek je daar de doelgroep echt mee aan? Speek je dezelfde taal?

Wat heb je echt te bieden (ken je waarden)

Wanneer je een succesvol merk wil opbouwen is het belangrijk te weten wie je bent. Wie je wil maar vooral, wie je kunt zijn? Voor welke kerncompetenties gaan je klanten? Hoe vereenzelvigen zij zich met je merk? Antwoorden op deze vragen zijn de basis voor een evenwichtige authentieke merkprofilering. De antwoorden op deze vragen moeten niet bedacht worden door een reclame-bureau. De antwoorden op deze vragen moeten beantwoord worden door uw klanten. “Hoe ziet u ons?”, “Wat vind u echt van onze producten?”. “Waarom kiest u voor ons?”. Stap een voor het verbeteren van de merkprofilering is om weer echt te gaan luisteren naar je klanten. De informatie die je daar uithaalt geeft je een duidelijk beeld van waar je staat. Een prima uitgangspositie om te zien vanaf welke startrij je nu eigenlijk telkens de race in gaat.

Een merk dat herkenbaar is, een eigen identiteit heeft en authentiek is, blijft langer hangen in het geheugen van de doelgroep

Zowel in beeld als in de boodschap is het belangrijk om eenduidig te zijn. Standvastig als het gaat om de manier van communiceren. De tijd maar vooral ook de echtheid van de boodschap zijn belangrijk. Wanneer de waardes waar vanuit je je merk profileert “echt” is, zal deze enkel alleen verder aangescherpt kunnen worden. Een grote koerswijziging is dan vrijwel uitgesloten. Langzaam mee veranderen met een snel veranderende wereld is uiteraard evengoed een normaal en natuurlijk proces. Immers ontwikkelen we ons als individu ook gedurende ons leven.

Verleiding i.p.v. misleiding

Flirten met de doelgroep is wat reclame maakt tot een vak met veel passie. De passie die u met uw bedrijf voor uw producten/diensten vooral klanten heeft, is wat we willen uitdragen. We willen laten zien wat er toe doet. Uw doelgroep verleiden is als een slogan welke eigenlijk de perfecte “openingszin” is. Misleiding leidt tot een kortstondige relatie in een wereld waarin mensen opzoek gaan naar “echte waardes” en “verbintenis”.

Zweer trouw te zijn aan jezelf

Dat klinkt eenvoudig maar dat is het niet. Want hoe snel zijn we geneigd om te willen doen wat de concurrent doet? Omdat het er op lijkt dat ze daar succes mee hebben? Het is dan ook een van de grootste valkuilen. Hou vast aan je de blauwdruk van je bedrijf en ben trouw aan jezelf. Maak nieuwsgierig maar stel vervolgens niet teleur.

Ben niet alleen eerlijk richting je klanten, maar ook tegenover jezelf en je medewerkers

Maak binnen uw bedrijf duidelijke afspraken over hoe je communiceert met elkaar en met klanten. Welke kernkwaliteiten zijn noodzakelijk voor succes? Welk gedrag past daar bij en hoe treed je naar buiten? Met name binnen social media zien we bedrijven die in de fout gaan. Geen strenge gedragsafspraken maar een samenhorigheid zorgt er voor dat uw medewerkers binnen socialmedia communiceren op een wijze die past bij hoe ze zich voelen en gedragen binnen uw bedrijf. De eigenschappen en persoonlijke kwaliteiten tot uiting laten komen binnen de socialmedia is pure authenticiteit. Medewerkers met bijvoorbeeld uitzonderlijke sociale eigenschappen kun je het beste inzetten voor klantenservice en relatiebeheer. Dat klinkt zelfs als een open deur en toch gaat het vaak ergens mis. Wie, “wat” communiceert is zeer belangrijk. En des te meer men achter de te verkondigen boodschap staat, des te puurder deze overkomt. Reclame ofwel het profileren van uw bedrijf begint dus al binnen uw bedrijf. Uw klanten zijn vervolgens uw beste verkopers.

Wij willen uw klanten zijn

Wanneer we ons avontuur starten met onze opdrachtgevers, willen we weten wie de klanten zijn. We willen met ze spreken. In hun huid kruipen! We willen weten wat ze bezig houd. Ook uw bedrijf willen we “echt” leren kennen. We willen opzoek gaan naar de passie! Die basis, die ingrediënten maken het voor ons als klein bureau mogelijk om samen met u groots te presteren. Bovendien zal dat avontuur u met allerlei positieve neveneffecten verder helpen.

Mogen wij u, uw klanten en uw bedrijf leren kennen?

Wat zou er gebeuren wanneer u “echt” weet wat ze willen? 😉


Fragment uit “What Women want”

Leave a comment