10 December, 2020

Kun jij dat wel met die kromme poten? Nee ☐ Ja ☒

Als ondernemer wordt je op je producten en of dienstverlening beoordeeld. Eerlijk toch?

Maar hoe is dat wanneer je onderneemt met een zichtbare beperking? Ik heb al heel mijn leven Reuma en dat is bij mij aardig zichtbaar. Mijn vergroeide handen, slechte houding en vaak moeilijk lopen,… het valt nu eenmaal op.

Maar natuurlijk ben ik ook mijn demonen tegengekomen.. Soms in de vorm van potentiële klanten. Ik zal mij dan ook altijd blijven herinneren hoe een potentiële klant mij vroeg

Of ik het allemaal wel kon doen met die kromme pootjes van mij

Het is slechts een van de rare opmerkingen die ik de afgelopen jaren te horen heb gekregen. Ik ga er niet nog meer opsommen want na ruim 20 jaar ondernemen kan ik zeggen dat het mij nooit in de weg heeft gezeten. Natuurlijk kan het een moment kwetsend zijn maar de tijd waarin ik op die manier benaderd werd, ligt ver achter mij. Mijn eigen houding is namelijk ook veranderd. Nu ziet en hoort men wat ik kan, niet welke zichtbare lichamelijke beperkingen ik heb.

Die beperkingen… Voel ik me daardoor minder? Zeer zeker niet!

Ik zal namelijk eens iets verklappen…

Mijn reuma heeft mij vanaf mijn vroege jeugd geleerd om maniertjes te vinden. Oplossingsgerichtheid zit in mijn vezels! Wanneer ik alleen op pad ga en ik mij in een omgeving bevind waar weinig of geen mensen zijn, mijn sleutels laat vallen… dan heb ik echt een serieus probleem. Ik kan namelijk niet bukken. Voordeel van momenten waarop dat wel gebeurd? Het brengt mindfulness momenten. Ik moet namelijk weleens ooit iemand vreemd aanspreken om iets voor mij op te rapen.

En wanneer laat ik nooit iets vallen?
Op de momenten dat ik onbewust of bewust weet zeer lastig iemand kan laten helpen, dan gebeurd dat niet. Het begint echter bij mij met een gezond stukje kwetsbaarheid, daar zitten vaak mooie momenten om te verbinden. Door te weten wat er echt bij iemand speelt (zo ook zakelijk) kun je als dienstverlener gerichter aan het werk. Het helpt ook opzoek te gaan naar de authentieke, pure waarden van de klant. De dienstverlening, de producten. Juist doordat ik echt vanuit iedere cel op die manier denk/voel, ben ik in staat om dat ook over te brengen op mijn klanten. Ik denk na over waar zij mee vooruit komen. Dat vraagt om een houding waarbij de eigen commerciële belangen vaak ondergeschikt zijn. Dat is prima, want ik weet dat klanten voelen dat het oprecht is en dat er echt over nagedacht wordt!

Deze tijd nu maar in de toekomst wellicht nog meer, vragen die manier van omgang met elkaar. Een andere manier van zaken doen.
Dat wil niet zeggen dat de dienstverlening moet veranderen maar het vraagt wel een andere houding. Zeker nu we elkaar minder zien, we minder contact maken is het belangrijk om elkaar echt te blijven begrijpen. Corona zorgt voor beperkingen, voor nieuwe uitdagingen!

Hoezo beperkingen?

Wanneer ik dat omdenk m.b.t. het ondernemen, voel ik een kracht in mij opborrelen. Een soort “bring it on“. In deze rare tijd komen veel ondernemers zwaar onder druk te staan. Ik wil ze inspireren om terug te gaan naar hun passie/kern. Waarom zijn ze gaan ondernemen? Welke krachten hebben ze ingezet toen ze begonnen? Welke oplossingen en uitdagingen (dat klinkt beter dan oplossingen) zijn er? Er zijn altijd manieren om de bedrijfsactiviteiten uit te breiden of aan te passen naar de tijd waarin we ons bevinden. Anders te gaan communiceren. Andere kanalen te gebruiken of de frequentie aan te passen 😉 een ander geluid in een andere tijd!

Vanuit die ervaring, vanuit die innerlijke overtuiging en kracht sta ik mijn klanten bij. Ik draag die houding uit en geef bijna bij ieder project daar iets van mee. Zonder mij coach te noemen, wil ik deze manier van zaken doen de komende tijd verder gaan uitbreiden. Ik wil uitdragen hoe ik onderneem. Wellicht is deze blog daar een start voor?

Blijf altijd denken in mogelijkheden!

Ow.. en deze ondernemer met zijn kromme pootjes 😉 Ja die kan aardig wat voor je bedrijf betekenen! “Bring it on!”

OUT OF BUSINESS??

OUT OF BUSINESS??

Gaan we OUT OF BUSINESS??? 3e week februari,.. allerlei plannen. Dagelijks helpen we onze klanten "zichtbaar" zijn. Gevonden te worden, hun verhaal te vertellen. Het voelde als dat we een nieuwe fase in zouden gaan. En wat voor fase maken we door met zijn allen. Nu...

ZULLEN WE SAMEN RECLAME MAKEN?

ZULLEN WE SAMEN RECLAME MAKEN?

Ondernemen in deze tijd is voor veel ondernemers pittig. Het vraagt om doorzettingsvermogen en creativiteit. In een tijd waarin we horen dat we "samen corona eronder kunnen krijgen", zijn er veel ondernemers die het zwaar hebben. Zij vechten voor het bestaan van hun...

E A T shit google?

E A T shit google?

Ik moet bekennen dat het een beetje een aparte titel is voor dit blog. Maar na het lezen, begrijp je de titel. Dan snap je ook waarom er op dit moment de nodige marketeers en hun opdrachtgevers de komende tijd met soms wat angst naar de resultaten zullen kijken. E A T...

Website echt beter vindbaar met https?

Je website beter vindbaar met https (SSL)? We stellen onszelf deze vraag ook al een tijdje. Is SSL daadwerkelijk een verbetering voor de vindbaarheid van je website? Voordat we antwoord geven op die vraag leggen we je graag uit wat SSL precies is en waar het voor dient.

Symbolen in Linkedin header(s) en waarom het werkt

Symbolen in Linkedin header(s) en waarom het werkt

Linkedin... hoe zorg je dat je een beetje opvalt? In dit blogje een overzicht van symbolen die werken op je Linkedin Reclame professionals en marketeers zijn altijd opzoek naar manieren om er bovenuit te steken. Opvallen is belangrijk! Naar onze mening begint dat met...

Veilige webshop? Begint bij uw computer(s)

Veilige webshop? Begint bij uw computer(s) Bij de veiligheid van webshops (e.a. type websites) wordt bij veiligheid eerst gedacht aan het beveiligen van de webshop zelf. Dat is uiteraard terecht maar de beveiliging van uw eigen computers is ook van belang. Niet alleen voor de veiligheid van de lokale data in uw eigen netwerk maar […]

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *