SEO

Home – SEO zoekmachine optimalisatie

Online marketing

Home – Online marketing

Was is zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie, afwel SEO (Engelse benaming: search engine optimization), is het verbeteren ofwel optimaliseren van een website om daarmee de vindbaarheid te verbeteren. Door de juiste optimalisatie werkzaamheden en technieken toe te passen, stijgt de website in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. We noemen de positie waarop u in de resultaten gevonden wordt, ranking. De vindbaarheid heeft betrekking op de organische posities in de resultaten. (Dus niet de advertentie posities).

De zoektermen waar we ons op recht bij de optimalisatie worden op een aantal criteria uitgekozen. Het bepalen van welke zoektermen gebruikt gaan worden, bepalen we samen met u. We doen dat op basis van zoekvolume, concurrentie en de te verwachten click ratio. Ofwel, hoeveel clicks verwachten we ten opzichte van de positie van de zoekwoorden. Zo kunnen we een aanpak hanteren die realistisch en in balans is. Zoekwoorden waarbij de concurrentie hoog is zijn vaak interessant maar ze vragen ook veel tijd. Een goede mix aan zoekwoorden is voor ons daarom noodzakelijk voor het behalen van resultaat.

Ten slotte is het zeer belangrijk dat de zoekresultaten die bezoekers opleveren ook relevant zijn. Een maatwerk aanpak zonder grote beloftes levert een eerlijk resultaat.

We gebruiken optimalisatie technieken voor zowel tekst als de techniek van uw website(s). Ook de performance van uw website is van belang en krijgt onze aandacht. De genoemde optimalisaties worden zowel on-page (content en techniek) als off-page (autoriteit) uitgevoerd.

Online gevonden worden

Zoekmachine optimalisatie laten verbeteren? Is je website online niet goed vindbaar? Met onze zoekmachine optimalisatie wordt de vindbaarheid van je website verbeterd in de organische, niet-betaalde zoekresultaten van Google.

Strategie

Een plan van aanpak

Een passende strategie is zeer belangrijk voor het behalen van resultaat. Om gericht aan de slag te kunnen gaan, willen we graag veel weten m.b.t. wie de klanten zijn. Welke producten of diensten worden aangeboden en welke doelgroepen horen daarbij. Wanneer we dat duidelijk in kaart hebben gebracht kunnen we aan de slag gaan met een strategie voor de zoekmachine optimalisatie. We stellen dan samen met u vast op welke zoekwoorden we onze pijlen gaan richten. Een SEO strategie is dus in eerste instantie geen technisch model maar een die gericht is op uw markt, uw branche en vooral uw klanten.

Techniek

Een stevige fundering

Het eerste wat bij ons op komt als het gaat om techniek is dat het altijd als doel moet hebben om de bezoeker (gebruiker) van de website precies dat te laten doen waar uw website voor dient. Dit betekend dat de techniek ondergeschikt moet zijn aan dat doel. De bezoeker moet vooral makkelijk, snel en veilig online gebruik kunnen maken van wat u te bieden heeft. Een goede techniek zorgt er ook voor dat de vindbaarheid verbetert. Zeker google maar ook andere zoekmachines vinden het belangrijk dat de website goed functioneert, snel is en aan de meest actuele web standaarden voldoet. Bij de optimalisatie kijken we dus naar alle facetten. Maar verliezen we niet het gebruiksgemak en betrouwbaarheid van de website uit het oog.

Inhoud (content)

Betere teksten betekend hogere conversie

Het gaat nu ineens even over “conversie”. Wanneer uw web-teksten volledig als doel hebben om de vindbaarheid te verbeteren dan schiet het waarschijnlijk de commerciële doelstellingen alsnog voorbij. Veel passanten langs een lelijke of onverzorgde etalage heeft immers ook niet het gewenste effect.

Zowel bezoekers als google begrijpen welke meerwaarde eerlijke en sterke content (inhoud) te bieden heeft. Het is dus belangrijk een goede balans te vinden tussen de optimalisatie van tekst waarbij we rekening houden met zoektermen en autoriteit als de copywrite waarde van een tekst. Simpel gezeg de tekst kwaliteit en de conversie kracht van de betreffende tekst. SEO copywriting als methode om teksten te optimaliseren zorgt voor de perfecte mix. Sterke teksten die converteren maar die ook door o.a. Google als goed en waardevol bevonden worden.

Linkbuilding

Externe links verzamelen met meerwaarde

Omdat iedere website als het ware gewogen wordt. (We noemen dat autoriteit-waarde) kijken we ook naar de invloed van websites die linken naar uw website/webpagina’s. Het gewicht van websites die linken naar bijvoorbeeld uw webshop, geven een stukje gewicht ofwel autoriteit mee. Linkbuilding is daarom een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Het opbouwen van relevante backlinks, ofwel links op externe websites kun je zien als een waardering. Des te meer links er naar de website verwijzen, des te belangrijker deze wordt. Google kijkt naar de backlinks en laat dat mee wegen in de positionering (ranking) van de website.

Conversie optimalisatie

Omzet halen uit de website

Geweldig wanneer er veel bezoekers komen op de website. Je zou kunnen zeggen dat het plan dan geslaagd is toch? Niets is minder waar. Aan alleen bezoekers heeft u niet veel. Er moet conversie gerealiseerd worden. Daarom benadrukken we dat “conversie optimalisatie” van uw website bijna altijd noodzakelijk is om daadwerkelijk tot omzet groei te komen. Zeker wanneer u een webshop heeft of online aanvragen wenst te krijgen, dient u zich te realiseren dat er aandacht moet zijn voor de effectiviteit van uw website. Ook m.b.t. de conversie optimalisatie kunnen we u vooruit helpen. Vaak wanneer we aan de slag gaan met de zoekmachine optimalisatie (SEO), hebben we al een duidelijk beeld van hoe de conversie verbeterd kan worden.

Zet meteen de eerste stap: “Hoe gezond is je website check” (performance & vindbaarheid)