Ik moet bekennen dat het een beetje een aparte titel is voor dit blog. Maar na het lezen, begrijp je de titel. Dan snap je ook waarom er op dit moment de nodige marketeers en hun opdrachtgevers de komende tijd met soms wat angst naar de resultaten zullen kijken.
E A T slaat overigens niet op eten maar ook daarover lees je snel meer.
Grote kern-update (Google algoritme)
Google bevestigde in februari dit jaar al dat het begonnen was met de uitrol van de nieuwste kernalgoritme-update voor maart 2023. Nu zijn die updates er vaker en de afgelopen jaren waren er geen grote verschuivingen maar wanneer we nu bijvoorbeeld kijken naar de metrix omtrent concurrentie (moeilijk m.b.t. de vindbaarheid) dan zien we de cijfers enorm op en neer gaan. Alsof er een kerstboom aan is maar er telkens lampjes willekeurig uitvallen en weer aangaan. Nog niet meteen on high alert maar nu inmiddels in juni aangekomen kunnen we vaststellen dat er meer beweging geweest is en mogelijk nog volgt binnen het volledige Google search spectrum. Het lijkt de grootste update sinds jaren.
Watskeburt?! met google
Wat er aan de hand is (wat we denken te weten), probeer ik in deze blog zo eenvoudig mogelijk aan je uit te leggen.
Zoals we allemaal kunnen begrijpen, kunnen deze updates aanzienlijke gevolgen hebben voor zoekresultaten, dus het is belangrijk om op de hoogte te blijven. Ook als leek is het belangrijk te weten waar je SEO/Online marketing expert mee bezig is (zou moeten zijn). Nog niet nu dan toch wel zeer binnenkort wanneer er meer duidelijk wordt over de effecten van deze ingrijpende update. En denk je dat het hier voorlopig bij blijft? Dan heb je het hoogstwaarschijnlijk mis want google kan ook de ontwikkelingen op AI vlak, niet negeren.
Houd er altijd rekening mee dat kernupdates weken kunnen duren om uit te rollen en dat zoekresultaten waarschijnlijk zullen fluctueren gedurende deze periode. (Dit hebben we de afgelopen weken al zien gebeuren)
Roll-out voltooid op 25 april
De roll-out van de update werd voltooit op 25 April. Vervolgens heb je een normale termijn van tegenwoordig vaak 60 tot 90 dagen totdat je weer ziet wat de veranderingen doen met je ranking.
(dit is nog meer van toepassing op de aanpassingen die je zelf aan de website maakt of laat maken)
Geen paniek, geen paniek, we gaan allemaal dood*
*ref: scene in vliegtuig Gerrie (typetje Jandino)
Ondertussen is het zaak niet te paniekeren. Het komt vaak voor dat er tussendoor grote bewegingen zijn. Dit komt omdat Google data nodig heeft om hun nieuwe algoritme te testen. (Een stoelendans is dus nodig om zoveel mogelijk websites in zoekresultaten de revue te laten passeren) zodat google zowel het algoritme maar wellicht nog meer, de nieuwe aanpak (gericht op bezoekers beleving) kan testen. Je hebt dus de afgelopen weken en ook de komende weken de kans dat je een flinke verschuiving ziet in de resultaten. Een deel hiervan is tijdelijk.
E E A T nog bepalender
Met deze grote update is er een begin gemaakt om E E A T nog bepalender te laten zijn voor de ranking.
Grote kansen voor “echte” bedrijven
De E E A T aanpak is geen gevaar maar een grote kans voor echte bedrijven en met echt bedoel ik dan, de bedrijven die informatie bieden die echt van waarde is. Sites met gekopieerde, of in elkaar geknutselde teksten die enkel als doel hadden om de vindbaarheid te verbeteren, zullende komende periode steeds meer merken dat ze aan posities inleveren. Doe je het met de kwaliteit (en unieke content) al een tijd goed, dan zul je juist na een turbulente periode van een volatiele ranking, zien dat je weer boven komt drijven. En natuurlijk is het geen garantie maar het zou stiekem weleens zo kunnen zijn dat je binnen nu en 60 tot 90 dagen juist hoger rankt dan dat je tot jaren ervoor gedaan hebt. Ondertussen is het goed en belangrijk te gaan werken aan het verder verbeteren van de content op je website(s) en het verbeteren van de gebruikerservaring van de site.
Het begrijpen van E-A-T
Een
Sleutelfactor bij het Evalueren van Content E-A-T, een acroniem voor Ervaring, Deskundigheid, Autoriteit en Betrouwbaarheid, speelt een essentiële rol in het evaluatieproces van Google voor content. De richtlijnen voor de beoordeling van zoekkwaliteit van Google raden aan om te beoordelen of de auteur expertise en ervaring demonstreert op het gebied van het onderwerp. Dit criterium helpt bij het vaststellen van de geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van de content. Content is al jaren King maar optimalisatie was altijd een mix van goede content met content welke vooral gericht was op de vindbaarheid. Wanneer je de kwaliteit en leesbaarheid van SEO gerichte teksten, zo goed mogelijk hield, dan zat je goed. Met een update die met name (E) EAT (Experience, Expertise, Authoritativeness, and Trustworthiness) belangrijker en zelfs leidend maakt, betekend dat een deel van SEO werkwijze moet worden aangepast.
Google is geen onbekende als het gaat om algoritme-updates en introduceert regelmatig veranderingen om het begrip en de rangschikking van content te verbeteren.
Met deze updates streeft Google ernaar om steeds relevantere en hoogwaardige zoekresultaten te leveren. Google zegt hiermee zich steeds meer te richten op “echte menselijke waarden”.
Echter, met deze updates verandert ook de manier waarop Google websites beoordeelt en rangschikt, wat betekent dat SEO-professionals en website-eigenaren op de hoogte moeten blijven en hun strategieën moeten aanpassen. Het aanpassen van strategie moet altijd plaatsvinden op basis van wat we aan data zien. Dit betekend een aanpak waarbij we stap voor stap toewerken naar de optimalisatie volgens het E E A T principe. Hogere kwaliteit content van echte waarde, gebruik maken van reviews (voorkeur Google), interactie, informatie en het verbeteren en optimaliseren van gebruiksgemak.
0 Comments