8 April, 2022

Hoe lang duurt het voordat backlinks effect hebben?

Wanneer je met zoekmachine optimalisatie aan de slag gaat, is de kans groot dat je linkbuilding onderdeel uitmaakt van je aanpak. En, tenzij je werkt voor een zeer kapitaalkrachtig bedrijf, heb je waarschijnlijk de vraag: “Wanneer gaat de investering in tijd en geld, zichtbaar resultaat geven?”. Als eigenaar en/of directeur van je bedrijf ben je verantwoordelijk voor de budgetten die je uitgeeft aan online marketing. De vraag over wanneer je iets kunt verwachten is daarom ook een logische vraag.

Deze vraag is mij ook regelmatig gesteld, maar ik heb er nooit een eenduidig antwoord op. Wat belangrijk is om te weten, is dat het veel tijd duurt om met een goed linkbuilding profiel en een duidelijke strategie tot resultaat te komen. Bovendien heeft iedere nieuwe link niet onmiddellijk de rankings beïnvloedt. Dat maakt het moeilijk om een individuele link te koppelen aan SERP rankings stijgingen of het verhogen van de DA of PA. Omdat er meestal verschillende andere links en on-page wijzigingen aangebracht worden aan een doelpagina in dezelfde periode is het altijd de mix die het doet. En toch ga ik altijd opzoek naar welke acties welke resultaten geeft.

Zo lang duurt het tot het effect zichtbaar is?

Vanaf een nulmeting gaan we aan de slag en weten we dus voorafgaand heel duidelijk wat ons vertrekpunt is. Iedere periode (meestal maandelijks), communiceren we met statistiek en toelichting hoe we er voor staan. Duidelijk in verwachtingen is daarbij van moment tot moment belangrijk. En dan toch nog een antwoord op de vraag. Het duurt gemiddeld 10 weken om verandering te zien in de ranking per ‘actie’ die ondernomen wordt. Dus plaatsen we volgens de strategie vandaag 20 backlinks, dan is het effect van die backlinks pas na c.a. 10 weken zichtbaar. En per backlink is het gewicht in de schaal ook verschillend. Dit uiteraard in combinatie met de optimalisatie van de pagina of pagina’s waar we ons op richten.

De concurrentie te slim af

De concurrentie binnen de posities en het aantal vindbare websites gerelateerd aan de zoekwoorden waarop de website gevonden moet worden, heeft ook invloed op te periode die nodig is om de posities in de zoekresultaten te verbeteren. Ook het moment waarop we beginnen met de totale SEO (zoekmachine optimalisatie) is van belang en uiteraard moeten we zorgen dat we de concurrenten te slim af zijn. Dit betekend dat we ook naar de backlink profielen van concurrenten kijken en hun posities binnen de resultaten.

Wil jij ook een bureau die open en eerlijk communiceert over de mogelijkheden een aanpak van zoekmachine optimalisatie, neem dan vrijblijvend contact met ons op of laat alvast een gratis scan uitvoeren.

OUT OF BUSINESS??

OUT OF BUSINESS??

Gaan we OUT OF BUSINESS??? 3e week februari,.. allerlei plannen. Dagelijks helpen we onze klanten "zichtbaar" zijn. Gevonden te worden, hun verhaal te vertellen. Het voelde als dat we een nieuwe fase in zouden gaan. En wat voor fase maken we door met zijn allen. Nu...

ZULLEN WE SAMEN RECLAME MAKEN?

ZULLEN WE SAMEN RECLAME MAKEN?

Ondernemen in deze tijd is voor veel ondernemers pittig. Het vraagt om doorzettingsvermogen en creativiteit. In een tijd waarin we horen dat we "samen corona eronder kunnen krijgen", zijn er veel ondernemers die het zwaar hebben. Zij vechten voor het bestaan van hun...

E A T shit google?

E A T shit google?

Ik moet bekennen dat het een beetje een aparte titel is voor dit blog. Maar na het lezen, begrijp je de titel. Dan snap je ook waarom er op dit moment de nodige marketeers en hun opdrachtgevers de komende tijd met soms wat angst naar de resultaten zullen kijken. E A T...

Website echt beter vindbaar met https?

Je website beter vindbaar met https (SSL)? We stellen onszelf deze vraag ook al een tijdje. Is SSL daadwerkelijk een verbetering voor de vindbaarheid van je website? Voordat we antwoord geven op die vraag leggen we je graag uit wat SSL precies is en waar het voor dient.

Symbolen in Linkedin header(s) en waarom het werkt

Symbolen in Linkedin header(s) en waarom het werkt

Linkedin... hoe zorg je dat je een beetje opvalt? In dit blogje een overzicht van symbolen die werken op je Linkedin Reclame professionals en marketeers zijn altijd opzoek naar manieren om er bovenuit te steken. Opvallen is belangrijk! Naar onze mening begint dat met...

Veilige webshop? Begint bij uw computer(s)

Veilige webshop? Begint bij uw computer(s) Bij de veiligheid van webshops (e.a. type websites) wordt bij veiligheid eerst gedacht aan het beveiligen van de webshop zelf. Dat is uiteraard terecht maar de beveiliging van uw eigen computers is ook van belang. Niet alleen voor de veiligheid van de lokale data in uw eigen netwerk maar […]

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *