Webshop beginnen met of zonder investering in voorraad

Heeft het beginnen met een webshop wel of niet een kans van slagen?

Wellicht een wat pittige stelling om mee te beginnen.
Maar zeker in de tijd waarin we leven een vraag die regelmatig gesteld wordt.
Ik ga je in deze blog niet ontmoedigen maar je krijgt wel eerlijke en recht voor zijn raap een aantal zaken voorgeschoteld die je kunnen helpen bij de juiste afwegingen te maken.

We willen onze producten online gaan verkopen

Online verkopen van bestaand product-assortiment
“We willen (onze) producten online gaan verkopen!” Deze beantwoord ik meestal met: “hoeveel bereik heb je?” Het antwoord is in de meeste gevallen iets in de trant van… “We hebben jullie benaderd omdat we nog geen webshop hebben.” Soms is er zelfs wat irritatie. Want he, gewoon een webshop en dan komt dat online verkopen wel goed. In de meeste gevallen is er gelukkig  😉 wel al een website.  Afhankelijk van soort producten en doelgroep, vraag ik naar de aanpak op social media. Het is een absolute pré (zeker bij consumer products) om actief te zijn op de sociale media.

Vervolgd door de vragen gerelateerd aan de voorraad van producten en marges. Ik wil dit z.s.m. weten omdat we dan weten hoeveel ruimte er is om een online marketing/sales netwerk op te bouwen. Bereik genereren kost tijd en geld. De webshop met producten (even nog los gezien van of ze wel of niet fysiek op voorraad zijn), betekend niet meteen kassa. Nu denk ik niet dat jij als lezer naïef bent maar men onderschat vaak het belang van cruciale factoren voor succes met de verkoop via een eigen webshop.

Een aantal webshop stellingen met antwoorden en oplossingen

Zelf aan de slag met voorraad, adressering, pakbon, verzenden, retourtjes of kiezen voor dropshipment?

 

Online verkopen met weinig tot geen voorraad, kan dat?
Wanneer er nog geen voorraad is en het zelfs de vraag is of het haalbaar is om voldoende producten op voorraad te hebben, dan is het nog niet einde oefening. In tegendeel! Er zijn webshops die zonder voorraad beter draaien dan die met een eigen voorraad. Een webshop beginnen zonder eigen voorraad is wellicht de beste manier om geld bij te verdienen dan wel een goede start te maken met uw eigen webshop bedrijf. Draait alles helemaal top, dan komt er financiële ruimte voor een eigen voorraad. Een goede strategie is om te starten met bijvoorbeeld dropshipment.

Volledige focus op enkel de online verkoop & klantcontact

Online verkopen kost tijd en geld
Met alleen een webshop ben je er niet, je moet zorgen dat je klanten (doelgroep) je gaat vinden. Daar kun je op verschillende manieren mee aan de slag gaan. Zo kun je werken aan de vindbaarheid van de webshop en de producten binnen de webshop maar je kunt ook overwegen om de producten uit je webshop te verkopen via websites als marktplaats, bol.com of amazon. Zeker wanneer het producten zijn waarbij je goed kunt concurreren met andere aanbieders is het deelnemen aan een of meerdere partner  (marketing/affiliate networks) het overwegen waard. Ook wanneer je fysiek eigen producten wenst te verkopen is het interessant dat te doen via genoemde partners. Je vergroot je bereik en daarmee ook het aantal orders.

Hou daarbij wel rekening met een afdracht van commissies en is sommige gevallen een maandelijkse fee. De commissies kunnen variëren per productgroep of doelgroep segment. Denk aan commissies van 5 tot 15% op de verkoop prijs.

Onderaan deze blog vind je enkele linkjes naar betrouwbare Dropshipment/affiliate partners.

Bezoekers bezoekers bezoekers relevante bezoekers

Een website anno 2021 gaat meer dan ooit te voor over bereik, engagement en service. Met een mega groot en groeiend aanbod is de concurrentie moordend. Hiermee wil ik je niet afschrikken maar wanneer je met hoge verwachtingen begint met een webshop is het belangrijk dat je beseft welke doorslaggevende factoren er zouden moeten zijn. Uiteraard is de markt waarin je bedrijf zich begeeft eveneens een belangrijke factor. Zit je in een niche? of ga je een vernieuwend product aanbieden? Kun je concurreren op prijs? Of juist wellicht op presentatie of service? Heb je betere inkoop voorwaarden dan je concurrenten? Het zijn allemaal vragen die je jezelf zou moeten stellen.

We willen met online verkoop onze verkoop omzet direct vergroten
Moet het omzet vergroten voor een bestaand bedrijf waarmee al handel gevoerd wordt, dan is die brutale 😉 vraag m.b.t. marges en voorraad belangrijk. Hoe is je voorraad beheer ingericht, hoe zit het met de mogelijkheden om producten makkelijk te verzenden? Waar licht het onderscheidend vermogen? Hoe kun je de klantenservice web gericht maken?
Wat kun je online laten zien? Hoe ga je om met retourtjes? Op welke manier wil je in contact “blijven” met je webklanten? Is er een bestaand klantenbestand en is het belangrijk dat ze online gaan kopen i.p.v. via de sales afdeling?

Wanneer ik samen met de bedrijven in gesprek ga over de mogelijkheden voor de webshop, stel ik op zijn minst al deze vragen.
Geen antwoord op de vragen? Dan gaan we opzoek naar de antwoorden voordat je begint met een webshop. Het vergroot je kansen op online succes en je bedrijf wordt er ook intern beter van. Simpelweg gewoon die webshop laten bouwen is natuurlijk ook altijd mogelijk 😉

10% van de verkoopprijs gaat naar marketing

Een deel van je marge gaat naar online marketing
Zeker 10% van de omzet (online product verkoop) gaat naar (online) marketing en red je het daarmee dan doe je het eerlijk gezegd zeer goed. Wanneer die ruimte er door overhead kosten of kleine marges niet is, dan is het de vraag of het online verkopen van het product-aanbod wel interessant is. In dat geval is het geen onlogische stap om kritisch te kijken naar de inkoop kanalen/overige kosten in uw bedrijf. (het gemiddelde ligt volgens onderzoek op 10.4% van de verkoopprijs). In veel gevallen is het wenselijk de werkwijze eerst te verbeteren. Daarbij kijken we naar het automatiseren/normaliseren en optimaliseren van de work-flow. Simpel gezegd is het belangrijk dat zoveel mogelijk processen vereenvoudigd en waar mogelijk geautomatiseerd worden.

Starten met webshop maar baan behouden

Dont’ quit your dayjob

Begin je met een webshop naast je baan, dan zou ik je vooral willen stimuleren er gewoon mee te beginnen! Zoek een niche, “dare to be different” en go for it!
Maak gebruik van producten die voordelig op voorraad te nemen zijn? Zo niet of is het een te groot financieel risico bekijk dan de mogelijkheden om met dropshipment te starten.

Vragen voor webshop succes
Welke producten zijn geschikt voor online verkoop?
Welke producten je kiest voor de online verkoop is niet zo simpel als het online plaatsen van producten die je al hebt of je eigen voorkeur hebben. Dit klinkt wellicht voor de hand liggend, maar veel bedrijven kiezen vooral in deze crisis tijd voor het online verkopen van producten om “noodzakelijk” de omzet op pijl te houden dan wel te verbeteren. Het is niet onlogisch dat u fysieke winkel rustiger of gesloten is en dat de komende tijd de verkoop ook nog niet optimaal zal zijn. Je hebt wellicht mede daarom de wens online inkomsten te genereren en een besluit om een webshop de beginnen is daarmee geen onlogische stap. Een webshop beginnen vraagt echter altijd een andere “handels” wijze dan de verkoop zoals u die via winkel of b2b gewend bent. Welke producten geschikt zijn voor online verkoop en hoe u deze “zichtbaar” maakt is een van de belangrijkste factoren voor online verkoop. Een simpele regel: “content is king” (zorg voor perfecte product foto’s en productomschrijvingen).

Wat is je online doelgroep (dat zijn niet alleen eventuele bestaande klanten) ?
Breng in kaart wat (wie) de online doelgroep is en maak een profiel van de doelgroep/doelgroepen. Wat is de verwachte bereidheid van bestaand netwerk (klanten) om online te gaan kopen/bestellen? Maak onderscheid tussen bestaand netwerk en het vergroten van je bereik of wellicht zelfs het verbreden van de doelgroep.

Wat is je bereik nu en wat heb je aan bereik nodig (doelgroep bepalen / verkoop doelen) ?
Met bereik doelen we op het aantal bezoekers en dan bij grote voorkeur “doelgroep” gericht. Breng in kaart hoeveel bezoekers er op de huidige kanalen komen en waaruit deze bestaat. Maak een strategie die gericht is op de omzet die bepaald moet worden. Hoeveel bezoekers heb je nodig voor de conversie?

Hoeveel marge (budget) heb je beschikbaar om online te verkopen (ROI ten opzichte van de online verkoop) ?
Deze vraag roept eigenlijk meteen een vervolg vraag op. Een financiële strategie die afwijkt van de traditionele verkoop is niet onlogisch voor online verkoop. (Wanneer je web-only producten gaat aanbieden is het natuurlijk de enige manier maar ook dan heb je de keuze tussen voorraad of bijvoorbeeld dropshipment).

Toch nog even die vervolgvraag…
Welke producten hebben verkoopmarges waarmee je online verkoop op een haalbare manier kunt invullen en wat is er voor nodig om deze producten webshop geschikt te maken? Welke materialen m.b.t. product-marketing zijn voor handen? (foto’s/product-informatie).

Wat zijn de kansen en wat zijn de bedreigingen ?
Maak een SWOT analyse! Maak inzichtelijk welke kansen en bedreigingen er zijn.

Meer informatie en begeleiding voor het proces naar een kansrijk webshop avontuur?
Neem contact op. We gaan betrokken en grondig aan de slag met alle vraagstukken omdat het simpelweg de kans op succes vergroot!

Aan de slag met dropshipment (jij verkoopt, de leverancier/aanbieder zorgt dat het bij de klant komt)
Affiliate sales partner (zelf product voorraad verkopen via een of meerdere externe netwerken/websites)

Een combinatie van bovengenoemde basis strategieën is uiteraard ook mogelijk.

Een aantal betrouwbare partners/netwerken:

Spocket
CCV Shop
Buckydrop
Home24 NL
Dropshippers online (cadeauartikelen / eenvoudige producten)
Oberlo (shopify) vraag naar de mogelijkheden voor WordPress
Nedis (Elektronica)
Wave (Elektronica)
Eco Groothandel (Supermarkt/Drogisterij ecologisch)
Zentrada
Doba
Salehoo
Dropship Me

Verkopen via Amazon
Verkopen via Bol.com

Hulp nodig bij het zoeken naar de juiste verkoop en/of dropshiment partners?
Vraag ons naar de mogelijkheden.

REGEL VANDAAG NOG DE HOSTING VOOR JE WEBSHOP